Search
Close this search box.

علائم حساسیت به کاندوم

علائم حساسیت به کاندوم

حساسیت به کاندوم می تونه برای مرد و زن به وجود بیاد. استفاده از لاتکس و مواد شیمیایی دیگه که در کاندوم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرن می تونه عامل به وجود آورنده حساسیت باشه.

کاندوم ها یکی از رایج ترین لوزام و راههای پیشگیری از بارداری هستن که به خاطر حسایت استفاده از این روش باید نکاتی رو راجع به استفاده و دقت های لازم در این رابطه بدانید. علاوه بر اون یکی از بهترین راه های محافظت از خود مقابل انتقال بیماری های جنسی استفاده از کاندومه اما اگه شخصی بدنش کاندوم رو رد کرد چه کنیم؟

حساسیت به کاندوم باعث خارش اندام تناسلی می شه که هم در خانم ها و هم در آقایان اتفاق میفته. اگه بعد از استفاده از کاندوم خارش اندام تناسلی بالا رفت علت اون حساسیت به کاندومه.

بهترین مارک کاندوم ضد حساسیت

یکی از بهترین راهکارها برای این که هم از کاندوم استفاده کنین و هم واکنش های آلرژیک نسبت به مصرف اون از خود نشان ندین، استفاده از کاندوم ضد حساسیته. به این منظور می تونین از کاندوم های زیر استفاده کنین:

 

خرید کاندوم

مشاهده صفحه فروش + قیمت کاندوم حساس

مشاهده صفحه فروش + قیمت کاندوم ضد باکتری و ضد قارچ

مشاهده صفحه فروش + قیمت کاندوم ضد عفونت

 

 

بهترین کاندوم ضد حساسیت

کاندوم پلی ایزوپران

این ها از لاستیک مصنوعی ساخته شدن که حاوی پروتئین های آلرژی زا نیستند و در مقایسه با لاتکس پلی ایزوپران کشش بیشتری دارن.

کاندوم پلی اورتان

این محصولات از پلاستیک نازک ساخته شده و از لحاظ ایمنی هم از امنیت بالایی برخوردار هستن اما با این حال به اندازه کاندوم های لاتکس مناسب نیستند.

کاندوم زنانه

کاندوم های زنانه که بر عکس کاندوم های مردانه توسط خانم ها استفاده می شن یک کیسه پلاستیکی نرم و قابل انعطافه که با یک حلقه پلی اورتان پوشانده شده و در داخل واژن قرار می گیره. این ها از لحاظ امنیت با دیگر محصولات برابری می کنن.

کاندوم روده بره

این محصول که ساخته شده از روده گوسفنده یک محصول کاملا حیوانی طبیعیه، پس شامل هیچ کدام از انواع حساسیت به کاندوم نمیشه. ذکر این نکته بسیار ضروریه که سوراخ های ریزی روی این مدل کاندوم وجود داره که باعث جلوگیری از عبور اسپرم می شه منتها این سوراخ ها به اندازه کافی بزرگ هستن تا ویروس های STD عبور کنن. پس تنها در صورتی استفاده میشه که خطر ابتدا به بیماری های مزمن و نگران کننده از جمله ایدز وجود نداشته باشه.

اگه نگران هستید که به کاندوم حساسیت داشته باشید به دکتر مراجعه کنین. همینطور می تونین در خصوص داشتن رابطه و روش های محافظت با دکتر خود هم صحبت کنین. دکتر می تونه بهترین گزینه رو برای شما شریک زندگی شما ارائه بده.

 

درمان حساسیت به کاندوم

علائم حساسیت به کاندوم

زمان استفاده از کاندوم، هر یک از زوجین می تونن پس از تماس مستقیم با لاتکس و یا استنشاق ذرات لاتکس واکنش آلرژیک متفاوت داشته باشن که این واکنش ها  باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم میشه.

آلرژی خفیف و ملایم

یک واکنش آلرژیک خفیف شامل علائم فوری مثل خارش، ورم، سوزش و راش پوستی میشه.

آلرژی شدید

افرادی که نسبت به استفاده از محصولات لاتکس آلرژی شدیدی دارن دچار یک بیماری به نام انافیلاکسی هستن. در طی این بیماری، سیستم ایمنی بدن باعث آزاد شدن مقداری ترکیب ملتهب کننده به نام هیستامین می شه که این ترکیب به سرعت در سراسر بدن پخش می شه.

بر اساس تحقیقات علائم آنافیلاکسی عبارت هستن از: ورم، فشار خون پایین، حالت تهوع، سرگیجه، خشکی گلو، اسهال، استفراغ، دل درد، مشکلات تنفسی، ضربان قلب بالا و ایست قلبی

علائم این بیماری به سرعت آشکار می شه و در سراسر بدن پخش می شه. افرادی که این بیماری رو تجربه می کنن باید فورا و به سرعت با اورژانس تماس بگیرن.

آلرژی متوسط به کاندوم

علائم حساسیت متوسط زمان استفاده از محصولات لاتکس شامل خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خس خس کردن گلو و مشکلات تنفسی کمه.

 

حساسیت به کاندوم در زنان

 راش پوستی

راش پوستی حدود 8 ساعت بعد از کاربرد کاندوم های لاتکس دیده می شه. این راش ها ممکنه خفیف تا متوسط باشن و حس خارش یا سوزش رو در ناحیه واژن ایجاد کنن. راش ها معمولا رنگ صورتی یا قرمز دارن. پوست ممکنه به زمان خارش زخمی شه و پوسته پوسته شه.

تاول

حساسیت به کاندوم های لاتکس معمولا بعد از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده توسعه پیدا می کنه و با گذشت زمان بدتر می شه. در نتیجه، تاول معمولا در اطراف یا در نواحی ایجاد می شه که در معرض کاندوم بوده اند. این تاول نتیجه تلاش سیستم ایمنی برای مقابله با مواد خارجیه. تاول هایی که در این شرایط ایجاد می شن معمولا پر از آب هستن و می تونن دردناک باشن.

حس سوزش

یکی از نشانه های رایج حساسیت به کاندوم، حس سوزشیه که در ناحیه آلت تناسلی دیده می شه. این حس سوزش ممکنه در داخل واژن یا پوست اطراف اون هم دیده شه.

خارش

معمولا خارش اولین نشانه هر حساسیتیه و در حساسیت به کاندوم هم این موضوع می تونه مشکل ساز و در عین حال خجالت آور باشه. در ناحیه تناسلی که کاندوم در اون قرار می گیره ممکنه خارش خفیف تا شدیدی ایجاد شه. خانم ها به احتمال زیاد این خارش رو در اطراف واژن، مهبل و لابیا های اطراف اون تجربه می کنن و حتی حس خارش به داخل واژن هم انتقال پیدا می کنه. اگه فردی که به کاندوم حساسیت داره در رابطه جنسی دهانی هم شرکت کنه، لب ها، گلو، دهان هم ممکنه دچار خارش شه.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی واکنش آلرژیک شدیده که بدن به بعضی از شرایط نشون می ده. اگه چنین واکنشی رخ بده باید فرد بلافاصله به بیمارستان منتقل بشه و درمان های فوری آغاز شه. اگه تنگی نفس، مشکل در تنفس، تورم لب ها، دهان و گلو، ضربان قلب تند یا درد در قفسه سینه رو تجربه می کنین بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. این شرایط اگه درمان نشده رها شه می تونه به مرگ هم بیانجامد.

تشخیص حساسیت به کاندوم

تشخیص حساسیت به کاندوم

برای تشخیص حساسیت دکتر علائم فرد رو بررسی می کنه. همینطور ممکنه درباره شغل فرد هم سوال شه چون افراد و کارکنانی که مرتبطا با محصولات لاتکس در ارتباط هستن، خطر ابتلا به بیماری برای اون ها بیشتره.

علاوه بر این موارد یک متخصص آلرژی ممکنه آزمایش های دیگر رو به منظور بررسی حساسیت پوست فرد نسبت به لاتکس یا وجود آنتی بادی های لاتکس در خون فرد انجام بده.

لاتکس

جنس لاتکس از شیره درختان لاستیکی به دست میاد و تولید کنندگان برای ساخت این محصول و دیگر محصولات متخصصی از جمله دستکش از لاتکس استفاده می کنن.

لاتکس طبیعی حاوی پروتئین هاییه که می تونه باعث آلرژی در ناحیه آلت تناسلی شه. بر اساس یک تحقیق که در سال 2016 انجام شده در حدود 4.3% از جمعیت جهان نسبت به لاتکس حساسیت دارن. آلرژی هایی که از طریق لاتکس اتفاق میفته به مرور زمان و بر اثر استفاده مکرر ایجاد می شه که این علائم از نظر شدت و حساسیت می تونن متفاوت باشن.

نحوه تشخیص حساسیت به کاندوم لاتکس

برای تشخیص آلرژی به لاتکس متخصص، تاریخچه و علائم متخصصی فرد رو بررسی می کنه. ممکنه وی در مورد شغل شخص هم پرسش هایی رو مطرح کنه؛ چون افرادی که مرتبا با محصولات لاتکس کار می کنن، بیشتر در معرض خطر حساسیت به لاتکس هستن.

این افراد شامل کارمندان مراقبت های بهداشتی و کارکنان بیمارستان ها می شن. علاوه بر این، یک متخصص آلرژی احتمالا برای بررسی واکنش پوستی فرد به لاتکس، آزمایش پوستی رو انجام می ده. اون ها همینطور خون فرد رو برای وجود آنتی بادی های لاتکس آزمایش می کنن.

عوامل به وجود آورنده حساسیت

گاهی بعضی از افراد زمان استفاده از کاندوم دچار سوزش، خارش، قرمزی و تورم در ناحیه تناسلی خود می شن که این موارد می تونن از علائم اصلی حساسیت به کاندوم باشن. اگه شخصی بعد از استفاده دچار حساسیت شه ممکنه که در واقع مشکل از سمت خود شخص نباشه. گاهی بعضی از تولیدکنندگان، از مواد اسپرم کش و روان کننده شیمیایی استفاده می کنن که این کار باعث تحریک دستگاه تناسلی و ایجاد خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می شه، همینطور خود لاتکس که بیشتر کاندوم ها از اون تولید می شن هم می تونه ایجاد مشکل کنه.

اسپرم کش ها

اسپرم کش، نوعی ماده برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمکه که به صورت ژل، کف، و یا شیاف موجوده. همینطور زوجین می تونن کاندوم های آغشته شده به اسپرم کش رو خریداری و استفاده کنن. ماده اصلی بسیاری از اسپرم کش ها غیروکسینول هست که اسپرم ها رو از بین می بره. با این حال استفاده مداوم از کاندوم های آغشته شده به اسپرم کش باعث سوزش و درد در ناحیه تناسلی می شه.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، استفاده مداوم از اسپرم کش ها، می تونه خطر ابتلا به بیماری های عفونتی از جمله سوزاک رو افزایش بده چون مخاط واژن در زمان تماس با اسپرم کش ها باعث ابتلا به حمله میکروارگانیسم ها می شه.

روان کننده های شیمیایی

استفاده از روان کننده ها می تونه باعث افزایش لذت جنسی در زوجین شه اما به دلیل اینکه بعضی از روان کننده ها حاوی مواد شیمیایی مثل پروپیلن گلیکول و گلیسرول هستن، این مواد می تونه باعث ایجاد درد و سوزش و خارش در ناحیه تناسلی زوجین شه. همینطور بعضی از روان کننده ها حاوی مواد اسپرم کش هم هستن که استفاده از این مواد می تونه بافت های واژن رو مختل و خطر ابتلا به بیماری های عفونی رو افزایش بده.

حساسیت به کاندوم خاردار و تاخیری

حساسیت به کاندوم خاردار یا تاخیری می تونه به روش های مختلفی بروز کنه. علت اصلی آلرژی می تونه وجود لاتکس در این دو مدل باشه که سبب می شه زن یا مرد به این محصولات حساسیت پیدا کنن و در نتیجه باعث ایجاد عوارضی از جمله سوزش، خارش و قرمزی ناحیه آلت تناسلی شه که پیشنهاد می شه در این مواقع بلافاصله استفاده از این مدل رو قطع کرده و از دیگر مدل ها استفاده کنن.

سندروم لاتکس میوه ای

بعضی از افراد علاوه بر حساسیت به لاتکس به بعضی از میوه ها هم حساسیت دارن که نام این مورد سندروم لاتکس میوه ای نامیده می شه. علت این اتفاق اینه که میوه های خاص حاوی پروتئین هایی هستن که مشابه لاتکس عمل می کنن. طبق بررسی هایی که در سال 2016 انجام شده 35% افرادی که به لاتکس مبتلا هستن خطر آلرژی به یک چند مورد از میوه های زیر رو هم دارن.

  • آووکادو
  • موز
  • کیوی
  • خربزه
  • هلو
  • آلو
  • پاپایا
  • گوجه فرنگی

برای همین افراد مبتلا به حساسیت به لاتکس، به بادوم زمینی و بلوط و یا هر دو هم حساسیت دارن.

درمان حساسیت به کاندوم

درمان حساسیت به کاندوم

درمان حساسیت به کاندوم به میزان شدت اون بستگی داره. یکی از اولین نکاتی که باید رعایت شه اینه که فرد یا افراد از قرارگرفتن در معرض چیزی که باعث واکنش لاتکس می شه خودداری کنن. افرادی که به ماده روان کننده یا اسپرم کش حساسیت دارن باید به دنبال محصولاتی باشن که حاوی این مواد نباشه. همینطور این افراد می تونن از روان کننده های طبیعی مثل ژل آلوئه ورا هم استفاده کنن.

همینطور بعضی از مدل ها از مواد غیر لاتکس ساخته شده. توجه داشته باشید افرادی که آلرژی شدیدی نسبت به کاندوم های لاتکس دارن ممکنه که نیاز به تزریق اپی نفرین داشته باشن.

درمان حساسیت به کاندوم در زنان

برای درمان در زنان حتما باید به دکتر مراجعه کرد.دکتر پس از معاینه بر اساس میزان و شدت حساسیت شخص به لاتکس ممکنه داروهای مختلفی از جمله آنتی هیستامین رو تجویز کنه. ذکر این نکته مهمه که از خود درمانی پرهیز کنین و در صورت مشاهده علائم مختلف حتما با دکتر خود مشورت کنین. چون استفاده از این داروها بدون تجویز دکتر ممکنه اثرات بدی بر روی سلامت شخص بذاره.

دارو برای حساسیت کاندوم

برای درمان حساسیت به کاندوم هیچ وقت به صورت سر خود از دارو استفاده نکنین حتما به دکتر مراجعه کنین تا به صورت اصولی کاری برای حساسیت تون انجام بدید اما به صوت کلی در واردی که به صورت خارج یا التهاب کم ایجاد می شه دارویی که عموما تجویز می شه هیستامین یا کورتیکواستروئیدهاست. دوباره تاکید می کنیم استفاده از این دارو به صورت سر خود ممکنه عوارض جانبی داشته باشه اما عموما دارویی که برای حساسیت کاندوم تجویز می شه این دو مورد هستن.

چه زمانی برای حساسیت به کاندوم به دکتر مراجعه کنیم؟

اگه علائم مربوط به حساسیت به کاندوم بیشتر از یک یا دو روز طول کشید یا حتی با وجود استفاده از روش های جایگزین هم تداوم پیدا کرد به دکتر مراجعه کنین. علائم به وجود آمده ممکنه مربوط به عفونت یا دیگر مشکلات متخصصی باشن.

دکتر از طریق معاینه یا انجام آزمایش های مهم می تونه علت مشکل به وجود آمده و احتمال بیماری مقاربتی رو مشخص کنه. در بیشتر موارد عفونت های واژینال با آنتی بیوتیک برطرف می شن، اما اگه درمان نشن پیامدهای زیادی از جمله ناباروری رو در پی خواهند داشت.

جدیدترین مقالات

روغن خراطین برای صورت

روغن خراطین برای صورت و مو

روغن خراطین برای صورت تاثیرات شگفت انگیزی دارد. روغن خراطین به انگلیسی earthworm oil روغنی با خواص دارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *